دسته بندی نشده

تفاوت سنگ مصنوعی با سنگ طبیعی

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ از جمله مصالحی است که از آن به وفور در صنعت ساختمان استفاده میشود. بیشتر سنگ های ساختمانی با گذشت زمان با کاهش کیفیت اولیه مواجه شده و مقاومتشان پایین می آید. اما سنگ از مواردی است که گذشت زمان تاثیر زیادی روی آن نگذاشته و سطح طبیعی خود را حفظ میکند. امروز از سنگ هم در دکوراسیون داخلی و هم در نماکاری ساختمان استفاده میشود. طول عمر و دوام این ماده بسیار زیاد است و بیشتر بناهایی که با سنگ ساخته میشوند، سالها باقی میمانند. دسته بندی سنگ شامل سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی میشود.

همانطور که از اسم سنگ طبیعی معلوم است، طی هزاران سال به وسیله طبیعت شکل گرفته است. سنگ طبیعی از نقاط مختلف زمین استخراج شده و موقعیت استخراج آن تعیین کننده بافت، رنگ و نوع آن میباشد. سنگ طبیعی را به خاطر خاص بودن رنگ و نقص هایی که دارد میشناسند. سنگ مصنوعی به وسیله انسان ساخته شده و در دهه ۱۹۸۰ در بازار معرفی شد. تقاضای مردم جهت دیدن سنگ های یکنواخت و یکدست، یکی از دلایل این اختراع بود.

معمولا سنگ مصنوعی از مواد سنگدانه و بتنی تشکیل میشود که بعد از فشرده شدن به سنگ مصنوعی تبدیل میشوند. این محصول را به شکل مصنوعی رنگ میکنند و صیقل میدهند تا از لحاظ ظاهری به سنگ های طبیعی شبیه باشد. در صورتی که از دور به این سنگ نگاه کنید، تشخیص تفاوت بین سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی سخت است. اما در صورتی که نگاه دقیق تری داشته باشید، میتوانید تفاوت را بفهمید. در ادامه به برسی تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی میپردازیم.

 

تفاوت های اصلی سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی با این که ممکن است شبیه به هم باشند، اما تفاوت های مهمی دارند که در ادامه این موارد را برسی میکنیم.

پیشنهاد مطالعه :  عجیب ترین سنگ قبرهای دنیا

ظاهر

با پیشرفت کردن تکنولوژی گفته میشود که سنگ های مصنوعی ظاهر بهتری پیدا میکنند. با تولید این سنگ ها طیف گسترده ای از سبک ها و رنگ ها ارائه شده و نیازهای زیادی رفع میشود. اما زمانی که حرف از اصالت زده میشود. یک محصول دست ساز توانایی رقابت با یک محصول طبیعی را ندارد. سنگ طبیعی به هزاران سال برای شکل گیری نیاز دارد و در طی این مدت ظاهری هماهنگ با طبیعت و زمان پیدا میکند.

به عبارت دیگر، هر کدام از صفحات سنگ طبیعی از لحاظ ظاهری متفاوت بوده و هیچ دو صفحه ای از آن به هم شبیه نیستند. به هر بازار سنگ طبیعی که وارد شوید از نظر روکش، بافت و رنگ، نمونه هایی پیدا میکنید که در نوع خود بی نظیر هستند.

حالا زمانی که به سنگ مصنوعی نگاه میکنید، ثبات و تکرار در سبک و رنگ کاملا پیدا است. به همین دلیل افرادی که ظاهر طبیعی را دوست دارند، ممکن است طرح غیر واقعی و غیر طبیعی  سنگ های مصنوعی را دوست نداشته باشند.

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی

قیمت

به طور معمول سنگ مصنوعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. سنگ مصنوعی از سنگ طبیعی بیست تا سی درصد سبک تر بوده در حالی که هر کدام از صفحات آن از لحاظ طراحی یکی هستند. این موضوع باعث میشود فرآیند نصب سنگ ساختمانی مصنوعی مقرون به صرفه تر و راحت تر از سنگ طبیعی باشد.

دوام

یکی از اصلی ترین عواملی که در تصمیم گیری افراد نقش دارد، دوام سنگ است. زمانی که از دوام ماندگاری صحبت میکنیم، سنگ طبیعی همیشه بهتر است. کافی است به تمدن های باستان توجه کنید. برای ساخت بناهای ماندگاری از سنگ طبیعی استفاده شده که هنوز بعد از گذشت چند قرن پا برجا مانده اند. میزان تخلخل در بیشتر سنگ های طبیعی کم است و این موضوع دوام آنها را افزایش میدهد. در کنار این موارد نگهداری سنگ های طبیعی راحت تر است. اما نگهداری از سنگ های مصنوعی خیلی پر زحمت بوده و همچنین جهت استفاده در فضای بیرونی مثل نما، سنگ طبیعی دوام بهتری دارد. چون سنگ طبیعی میتواند عناصر طبیعی مثل باد، نور خورشید و باران را تحمل کند.

پیشنهاد مطالعه :  بهترین روش براق کردن سنگ آنتیک

تطبیق پذیری

از جمله مهمترین مزایای سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی، امکان استفاده از آن روی بسترهای مختلف است. سنگ های مصنوعی را میشود با در نظر گرفتن شرایط مختلف تولید کرد و در موقعیت های گوناگون با آب و هواهای متفاوت استفاده کرد.

 

سنگ طبیعی

انواع سنگ طبیعی از ترکیب مواد معدنی و کانی ها به وجود می آیند و عنصر اصلی تشکیل دهنده آنها سیلیس است. سنگ های طبیعی شامل  سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، دیوریت و .. میباشد. سنگ های طبیعی در معادن طبیعی در سطح زمین پیدا میشوند و در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان به کار میروند. سنگ طبیعی زیبایی خاصی دارد و حس صمیمی و گرمی منتقل میکند.

سنگ طبیعی

مزایای سنگ طبیعی

سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند که برای نصب آنها به زیرسازی خاصی نیاز ندارید. سنگ های طبیعی در طیف گسترده ای از طرح و رنگ در طبیعت یافت میشوند و زیبایی خاصی دارند. از دیگر مزایای سنگ طبیعی میتوان به قابلیت فرم پذیری و انعطاف پذیری روی انواع سطوح اشاره کرد.

 

معایب سنگ طبیعی

اولین عیب سنگ طبیعی وزن زیاد آن نسبت به سنگ مصنوعی است و به همین خاطر استفاده از آن در ساختمان کار وقت گیری است. احتمال دارد سنگ های طبیعی به خاطر چسبندگی بد یا عوامل جوی، با گذشت زمان از بدنه ساختمان جدا شود. تغییرات محیطی و آب و هوایی میتواند روی بافت سنگ تاثیر بگذارد و شوره، کپک و ترک خوردگی روی سطح آن ایجاد کند.

 

سنگ مصنوعی از ترکیب کردن سنگ طبیعی با مواد افزودنی مثل افزودنی های پلیمری، سیمان و … تولید میشود. سنگ مصنوعی به خاطر قابلیت هایی مثل رنگ فوق العاده، تنوع طرح، زیبایی، نصب آسان و وزن سبک امروزه برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان، سنگ فرش ها، کف پوش ها و دیوارپوش ها و حتی در محوطه کاری فضای بیرون ساختمان کاربرد دارد. یکی از سنگ های مصنوعی که کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارد، سنگ آنتیک است.

پیشنهاد مطالعه :  سازه های باشکوه سنگی

 

مزایای سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی در مقایسه با سنگ های طبیعی، وزن سبک تری داشته و اگر در نماکاری ساختمان استفاده شوند بار وارده به ساختمان را کاهش میدهند و در صورت وقوع زلزله، اثرات تخریبی کمتری به جا میگذارند. سنگ های مصنوعی خاصیت نفوذ ناپذیری در برابر جذب آب دارند. هیچ محدودیتی در تولید ابعاد مختلف این نوع سنگ وجود ندارد و آن را با در نظر گرفتن کاربرد آن در سایزهای مورد نظر میتوان تولید کرد.

سنگ های مصنوعی مقاومت و استحکام خیلی خوبی در برابر عوامل جوی داشته و به آسانی آسیب نمیبینند. در مقایسه با سنگ های طبیعی نصب این سنگ ها آسان تر بوده و زمان کمتری میگیرد. سنگ مصنوعی در طیف گسترده ای از رنگ و طرح تولید شده و نمایی نزدیک به سنگ طبیعی دارد.

سنگ مصنوعی

معایب سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی ظاهر خاص و زیبای سنگ های طبیعی را نداشته و به همین خاطر حس گرما و طبیعت را به افراد منتقل نمیکنند. طول عمر و استحکام سنگ های مصنوعی ممکن اس از سنگ های طبیعی کمتر باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *