دسته بندی نشده

بهترین سنگ پله

بهترین سنگ پله

پله ها از جمله قسمت های ساختمان میباشند که به صورت مداوم در معرض تردد بوده و به همین علت احتمال ساییدگی، خوردگی و آلودگی بالایی دارند. پس انتخاب سنگ پله مناسب برای پوشش پله ها اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر به پله های بیشتر ساختمان ها توجه کنید میفهمید که سنگ از متریال های اصلی آن است، چون که مصالحی بسیار مقاوم به شمار میرود که برای سال ها قابل استفاده بوده و میتواند استحکام خود را در مقابل عوامل مختلف حفظ کند. زیبایی سنگ منحصر به فرد بوده و جلوه بی نظیری به فضایی که در آن قرار گرفته میدهد. سنگ ها در طبیعت در انواع مختلفی پیدا میشوند که هر کدام قابلیت های مخصوص و ظرافت طرح خاص خود را دارند.

برای ساخت پله از متریال های متفاوتی مثل بتن، فلز، شیشه نشکن یا چوب استفاده میشود، اما از گذشته تا امروز سنگ مورد استفاده قرار گرفته و در مقایسه با بقیه مصالح دارای دوام و ویژگی های بهتری میباشد. سنگ مناسب ترین گزینه برای راه پله های پر رفت و آمد خارجی و داخلی است. بقیه موارد بیشتر برای پله های داخل ساختمان استفاده میشوند، به خصوص چوب که نمایی بسیار روستیک و زیبا در دکوراسیون داخلی به وجود می آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع سنگ پله آشنا کنیم.

 

نکات انتخاب سنگ مناسب برای راه پله

از میان همه سنگ ها، سنگ های آهکی به خاطر تراکم پایین، مقاومت خیلی کمی داشته و خیلی سریع آسیب میبیند. بقیه سنگ ها به جز سنگ آهک مقاومت زیادی در برابر ضربه دارند. در صورتی که سنگ جذب آب زیادی داشته باشد، به سادگی آلودگی مایعات را به خود جذب کرده و خیلی زود لکه میگیرد. در کنار این مورد، جذب آب برخی از سنگ ها سبب حل شدن املاح سنگ شده و با به سطح آوردن آنها باعث شوره میشود.

سنگ های چینی، مرمریت و گرانیت در مقایسه با لایم استون ها مقاومت بیشتری در مقابل جذب آب دارند.  به طور معمول برای برطرف کردن و تمیز کردن آلودگی از سطح سنگ، مواد شوینده ای به کار میرود که محتوی اسید بوده پس زمان انتخاب سنگ باید حواستان به مقاومت ان در مقابل مواد قلیایی و اسیدی باشد. رنگ و طرح سنگ در انتخاب آن دارای اهمیت زیادی بوده ولی کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه :  نحوه نصب سنگ آنتیک

 

بهترین سنگ برای راه پله

استفاده از کلمه بهترین وابسته به مکان استفاده از سنگ حالت نسبی پیدا میکند. احتمال دارد نوعی سنگ برای محیطی خوب باشد اما همان سنگ در محیطی دیگر کارایی خوبی نداشته باشد. سنگ هایی که در برابر عواملی مثل باران های اسیدی، تابش نور خورشید، فرسایش، ساییدگی، ضربه، یخ زدگی، نفوذ آب، تردد، گرد و غبار، مواد شوینده و آلودگی مقاومت بالایی داشته باشند، جزو بهترین سنگ ها برای استفاده از راه پله هستند.

سنگ مناسب راه پله باید کاملا سالم و بدون شکستگی، لکه، شیار و ترک خوردگی باشد. چون که با وجود ترک احتمال دارد که آب به داخل سنگ نفوذ کرده و در دمای پایین یخ بزند و باعث متلاشی شدن سنگ بشود. سنگ باید سطحی صاف و صیقلی داشته و فرورفتگی و برآمدگی نداشته باشند. در ادامه به معرفی بهترین سنگ های استفاده شده در راه پله میپردازیم.

 

انواع سنگ های قابل استفاده در راه پله

برای راه پله از سنگ های مختلفی نظیر سنگ تراورتن، سنگ چینی، سنگ مرمر، سنگ مرمریت و سنگ گرانیت میتوان استفاده کرد که در ادامه هریک از این سنگ ها را برسی کرده و مزایا و معایب آنها را با هم مرور میکنیم.

سنگ پله گرانیت

سنگ پله گرانیت

سنگ گرانیت یکی از گونه های سنگ  آذرین درونی بوده که به اسم سنگ خارا هم شناخته میشود. این نوع سنگ دانه هایی متوسط تا درشت دارد که به خاطر کانی های موجود در آن به رنگ های مختلفی از خاکستری پر رنگ گرفته تا سیاه و حتی صورتی پیدا میشود. خوب است بدانید گرانیت از سنگین ترین سنگ ها بوده و از بهترین انتخاب ها برای استفاده در راه پله است. سنگ سفید نطنز و سنگ دانه پنبه ای، میتوانند گزینه مناسبی برای پله باشند.

مزایای سنگ پله گرانیتی

مقاومت سنگ گرانیت خیلی زیاد است. سنگ های گرانیتی دارای درخشندگی و جلای بسیار خوبی هستند. این سنگ ها به خاطر نداشتن آهک برای مکان های پر ترددی مثل پله مناسب میباشند. این نوع سنگ مقاومت بالایی در مقابل مواد قلیایی و اسیدی دارند، بعضی از سنگ ها نمیتوانند این مواد شیمیایی را تحمل کنند و به ساییدگی دچار میشوند. اما گرانیت به شدت در برابر این تغییرات مقاوم است. همچنین سنگ گرانیت سطحی یکدست و زیبا دارد.

معایب سنگ پله گرانیتی

گرانیت آهن دارد و در بعضی از بخش های این سنگ، آهن بیشتری هم پیدا میشود. این آهن وقتی در معرض رطوبت قرار میگیرد به مرور زمان زنگ زده و زیبایی اش را از دست میدهد.

 

سنگ پله مرمریت

مرمریت از دو عنصر دولومیت و کلسیت تشکیل شده است. از مرغوب ترین انواع سنگ مرمریتی که در راه پله مورد استفاده قرار میگیرد میتوان به دهبید، خوبسنگان و سنگ صلصالی اشاره کرد. سنگ صلصالی با مقاومت سایشی بالایی که دارد این امکان را میدهد که با خیالی راحت در مکان های عمومی پر رفت و آمد استفاده شود. از این سنگ در راه پله های خارجی، راه پلی های داخلی و دیوار بغل راه پله ها استفاده میشود. از نکات مثبت این سنگ میتوان به قیمت مناسب، جذب آب پایین، ساب و صیقل کافی، طرح و رنگ زیبا و مقاومت فشاری و سایشی بالا اشاره کرد. اما معایب سنگ صلصالی عدم امکان استفاده از آن در مکان های سرد و یخبندان است.

پیشنهاد مطالعه :  بهترین روش براق کردن سنگ آنتیک

سنگ پله مرمریت

ویژگی های سنگ مرمریت

مرمریت دارای مقامت بسیار بالایی در مقابل هوازدگی است. سنگ های مرمریت دارای طول عمر خیلی بالایی بوده و به خاطر ظاهر زیبا و لوکسی که دارند، از محبوب ترین سنگ های ساختمانی به شمار میروند. این نوع سنگ میتواند نور را از خود عبور بدهد. سنگ های مرمریت مقاومت بالایی در برابر باران های اسیدی دارند. قیمت این سنگ تقریبا زیاد است ولی اگر کیفیت خوب میخواهید بعد از گرانیت توصیه میکنیم از سنگ مرمریت استفاده کنید.

نظافت سنگ مرمریت

برای این کار اول با یک پارچه گرد و غبار آن را بگیرید. بعد از پودر صابون و آب ولرم استفاده کنید. ساده ترین روش تمیز کردن این سنگ ها به کار بردن یک پارچه نم دار میباشد. امکان انجام این کار با به کار بردن مقداری آب گرم و کمی پودر ماشین لباسشویی وجود دارد، بعد باید با پارچه نرمی سنگ ها را خشک کنید. برای شستشوی سنگ مرمریت توصیه میکنیم از اسید استفاده نکنید. در صورتی که پله شما خیلی کثیف بود، با پودر سنگ خیلی نرم چند قطره سرکه را مخلوط کرده و آن را به پله بکشید و بعد از گذشت دوازده ساعت آن را با آب گرم بشورید.

 

سنگ پله مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی است که به خاطر فرآیندهای زمین شناسی در سال های مختلف به دست می آید. از گذشته تا الان از این سنگ برای مصارف مختلفی مخصوصا مجسمه سازی استفاده شده است. یکی از مصارف سنگ مرمر، استفاده از آن در راه پله ها است. به خاطر زیبایی این سنگ آن را در دکوراسیون داخلی خانه های لوکس و راه پله و حرم ها استفاده میکنند. از جمله بزرگ ترین معادن مرمر در ایران میتوان به معادن مرمر هرات اشاره کرد.

سنگ پله مرمر

ویژگی های مرمر

دارای تنوع رنگ زیادی است. قابلیت صیقل پذیری بالایی داشته و امکان جلا دادن آن وجود دارد. این سنگ در مقابل حرارت مقاومت داشته و انرژی و گرما به سرعت جذب آن نمیشوند. الگوی همه ورقه های سنگ مرمر متفاوت است و این موضوع این سنگ را خیلی خاص میکند. سنگ مرمر ضد آلرژی بوده و گرد و غبار را در خود نگه نمیدارد و به همین خاطر برای تمیز کردن آن به مشکل برنمیخورید و با یک دستمال مرطوب هم میتوان آن را تمیز کرد.

پیشنهاد مطالعه :  اصطلاحات صنعت سنگ

گاهی اوقات در سنگ مرمر برخی دیگر از سنگ های گران قیمت مثل یاقوت، کوراندوم و اسپینل یافت میشوند. سنگ مرمر سطحی درخشان دارد. این درخشندگی به خاطر نفوذ نور در سنگ و انعکاس پیدا کردن آن به وسیله لایه های زیرین است. یعنی نوعی انعکاس داخلی در آن اتفاق می افتد. از نقطه ضعف های این سنگ هم میتوان به قیمت بالای ان در مقایسه با بقیه سنگ هایی که در راه پله به کار میروند اشاره کرد.

 

سنگ پله چینی یا کریستال

یکی از سنگ های ساختمانی سنگ چینی است که از دگرگون شدن و تبلور مجدد سنگ های آهکی تحت فشار و حرارت به وجود می آید و بلورهایی درشت و قابل دیدن دارد. این سنگ در مقابل ضربه و فشار مقاومت خوبی داشته و همین موضوع آن را برای استفاده در راه پله مناسب میکند. دارای رنگ روشن و سفید بوده و جذب آب پایینی دارد. همچنین انعکاس دهنده نور هم میباشد. از نقطه ضعف های آن میتوان به تنوع رنگ کم در این سنگ و گرفتن هوا و از دست دادن سریع رنگ و طراوت اولیه اشاره کرد.

سنگ-پله-چینی

سنگ پله تراورتن

تراورتن از زیباترین سنگ های ساختمانی و مورد استفاده بسیاری از معماران و طراحان است. سنگ آهک با گذشت زمان در فشار و دمای زیاد پوسته زمین، سنگ تراورتن را درست میکنند. این سنگ را از قلب غارهای سنگ آهک و رسوبات چشمه های آب گرم استخراج میکنند.

مزایای سنگ تراورتن

مواد تشکیل دهنده تراورتن متخلخل بوده و حفره های زیادی دارد. از این نوع سنگ به دو شکل میتوان در راه پله استفاده کرد. یکی خام که شکلی طبیعی، خشن و روستایی دارد و در حالت دوم فضاهای خالی این سنگ را با موادی مثل اپوکسی، سیمان یا رزین های مشابه پر میکنند. تراورتن طیف رنگی گسترده ای از رنگ عاج فیل تا قهوه ای طلایی دارد. این سنگ با محیط زیست سازگار بوده و با این که خیلی شبیه مرمر است، قیمت کمتری نسبت به آن دارد و تعمیر آن هم کار بسیار راحتی است.

معایب سنگ تراورتن

این سنگ دارای رنگ و طرح یکنواختی نیست. مقاومت کمی در مقابل سرما دارد. اگر خیس باشد و دمای محیط به انجماد برسد، احتمال خرد شدن این سگ وجود دارد. جذب آب تقریبا بالایی هم دارد.

سنگ پله تراورتن

قیمت سنگ راه پله

قیمت سنگ برای راه پله به پارامترهای بسیاری بستگی دارد که از جمله آن میتوان به معدن و کارخانه تولید کننده آن، ضخامت، رنگ، درجه بندی و سایز سنگ و نوع آن اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *