دسته بندی نشده

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

سنگ مرمر و مرمریت

سنگ های ساختمانی زیادی در دنیای ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد که باعث استحکام و زیبایی بناها میشود. از جمله این سنگ ها میتوان به لایمستون، سنگ چینی یا همان کریستال، گرانیت، مرمر، مرمریت و سنگ تراورتن اشاره کرد. هر کدام از سنگ های گفته شده ویژگی های مخصوص خود را دارند و از قیمت، کیفیت و کاربردهای مختلفی برخوردار هستند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی دو مورد از سنگ های ساختمانی بپردازیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

بیشتر افراد سنگ های مرمر و مرمریت را یکی دانسته و گمان میکنند که این دو سنگ به هم شبیه هستند، اما در واقع این باوری اشتباه است و این دو سنگ تفاوت هایی با هم دارند. در این مطلب شما را با هرکدام از این سنگ ها آشنا کرده و در ادامه به برخی تفاوت های سنگ مرمر و مرمریت میپردازیم.

 

سنگ مرمر چگونه سنگی است؟

سنگ مرمر از جذاب ترین و زیباترین سنگ های ساختمانی است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند. اسم این سنگ ریشه یونانی داشته و معنی درخشیدن میدهد که مهر تاییدی بر خاص بودن این سنگ است. اول از همه به نحوه شکلگیری سنگ مرمر میپردازیم. سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی بوده که جنس آهکی داشته و در ساختار آن نوعی کانی به اسم دولومیت و کلسیت وجود دارد. زمانی که این مواد تحت حرارت و فشار بالا قرار میگیرند به سنگ مرمر تبدیل میشوند.

البته در ساختار سنگ مرمر مواد و کانی های دیگری مثل آهن، اکسید، گرافیت، پیریت، میکا، رس، کوارتز و .. وجود دارد که با ترکیب شدن همه این موارد یکی از لوکس ترین و زیبا ترین سنگ های ساختمانی تولید میشود. همچنین سنگ مرمر به خاطر فعالیت چشمه های آب گرم در مرز پوسته زمین که آهک میسازد هم درست میشود.

سنگ مرمر استحکام و مقاومت بالایی دارد که این موضوع به خاطر گرما و فشار زیادی است که  این سنگ در اعماق زمین تحمل میکند. از آنجایی که گرما باعث جدا شدن آب موجود در بافت سنگ و خشک شدن آن میشود، سنگ مرمر در برابر سرما و گرما مقاومت خوبی از خود نشان میدهد و بیشتر اوقات سطح خنکی داشته و به سختی گرما را به خود جذب میکند.

پیشنهاد مطالعه :  راهنمای خرید سنگ قبر

 

رنگ، ظاهر و ویژگی های سنگ مرمر

سنگ مرمر در کنار استحکام و مقاومت خوبی که از خود نشان میدهد، مزایای دیگری هم دارد که در ادامه آنها را برسی خواهیم کرد. یکی دیگر از ویژگی های سنگ مرمر تراکم زیاد آن است که باعث زیاد شدن قابلیت ساب پذیری سنگ مرمر میشود و بعد از ساب خوردن و فرآوری سطحی شفاف و براق داشته باشد و این موضوع زیبایی سنگ مرمر را چند برابر میکند. اما مهمترین ویژگی سنگ مرمر که آن را از بقیه سنگ های ساختمانی متمایز میکند، قابلیت عبور نور است که مختص سنگ مرمر بوده و بقیه سنگ ها این قابلیت مهم را ندارند. همین عبور نور یکی از مواردی است که باعث لوکس به حساب آمدن سنگ مرمر شده است.

معماران و طراحان ساختمانی هنگامی که در پروژه های لوکس میخواهند طراحی داخلی را انجام دهند، در اکثر موارد سنگ مرمر را انتخاب میکنند. چون که این کار چشم انداز خاص و زیبایی داشته و با استفاده از چراغ های ال ای دی در پشت سنگ ها، منظره ای بی نظیر به وجود می آید. تخلخل کم از دیگر ویژگی های سنگ مرمر است که سبب کاهش جذب آب در این سنگ شده است. در خصوص تم رنگی، سنگ مرمر در رنگ های طلایی، صورتی، قهوه‌ای، نارنجی، سبز، آبی و سفید پیدا میشود که این تم به همراه رگه های زیبا و متضاد با زمینه سنگ باعث هرچه زیباتر شدن آن میشود. البته این طیف های رنگی به خاطر کانی هایی مثل اکسید آهن، منیزیم، آلومینیوم و … است.

سنگ مرمر

کاربرد و قیمت سنگ مرمر

همانطور که اشاره شد، سنگ مرمر از سنگ های لوکس و گران قیمت است و به خاطر همین هزینه بالا نمیشود از آن به مقدار انبوهی استفاده کرد. معمولا برای طراحی ساختمان های مجلل از سایزهای اسلب سنگ مرمر استفاده میشود چون هرچه سایز این سنگ بزرگتر باشد، شاهد جذابیت و زیبایی بیشتری در این سنگ خواهیم بود. سنگ مرمر کاربردهای زیادی داشته و در بخش های مختلف ساختمان میتوان از آن استفاده کرد. چون که این سنگ در کنار زیبایی و قابلیت عبور نور از مقاومت فشار و سایشی و استحکام خوبی برخوردار است.

از کاربردهای سنگ مرمر میتوان به استفاده به عنوان سنگ نما داخلی و خارجی به صورت ترکیبی با سنگ های دیگر، سنگ دیوار، دکوراسیون، مصنوعات سنگی، سنگ کف، سنگ قبر، تابلو سنگ، سنگ پله و … اشاره کرد. خوب است بدانید سنگ های مرمر مخصوصا آبی و سبز آن به خاطر حس آرامشی که ایجاد میکنند به وفور در مکان های مذهبی مثل مساجد، حرم های مطهر، امام زاده ها و.. به عنوان سنگ کف و سنگ دیوار یا کفپوش استفاده میشود.

پیشنهاد مطالعه :  تفاوت سنگ مصنوعی با سنگ طبیعی

 

معایب سنگ مرمر

تا اینجای مقاله با سنگ مرمر آشنا شدید اما خوب است بدانید که این سنگ بدون عیب نیست. اولین مشکل آن کمیاب بودن است. چون که معادن کمی از این سنگ در ایران و بقیه نقاط جهان وجود دارد و برای این سنگ میزان عرضه و تقاضا متعادل نیست. مشکل دوم قیمت بالای این سنگ است و مشکل سوم مقاومت پایین این سنگ در برابر شرایط اسیدی، تابش شدید نور آفتاب، لکه ها، خش و ضربه است. همچنین سنگ مرمر مقاومت سایشی کمتری در مقایسه با بقیه سنگ های ساختمانی مثل گرانیت، چینی و مرمریت دارد.

 

سنگ مرمریت چگونه سنگی است؟

دسته ای دیگر از سنگ های ساختمانی پر مصرف در ساخت و سازهای امروزی سنگ مرمریت است. خوب است بدانید که این نام گذاری مختص کشور ایران بوده و این سنگ در دنیا با نام ماربل شناخته میشود. سنگ مرمریت از نظر مراحل شکلگیری مثل سنگ مرمر است اما زمان شکل گیری سنگ مرمر  بیشتر بوده و حرارت و فشار وارده به آنها طولانی و آهسته است. اما به صورت کلی سنگ مرمریت سنگی آهکی به حساب می آید که نتیجه رسوب آهک بوده و به عبارتی حاصل دگرگون شدن سنگ های آهکی است که در لایه های داخی زمین گیر کرده و به خاطر گرما و فشار این لایه ها سنگ مرمریت به وجود می آید.

ماده اصلی سنگ مرمریت کلسیت یا همان کانی کربنات کلسیم است و ماده دوم دولومیت میباشد که در بافت این سنگ حتما یکی از این مواد یا هر دو آنها وجود دارند. البته در ترکیب این سنگ کانی دیگری به نام میکا، کوارتز، گرافیت، اکسید آهن و.. هم وجود داشته که هرکدام از آنها باعث ویژگی ها و قابلیت خاصی در این سنگ میشود. خوب است بدانید سنگ های مرمریت در مقایسه با سنگ مرمر و تراورتن دارای استحکام کمتری بوده که این امر به خاطر نحوه شکل گیری و مواد تشکیل دهنده سنگ مرمریت است.

 

رنگ ظاهر و ویژگی های سنگ مرمریت

همانطور که اشاره شد، مرمریت سنگی آهکی و دگرگونی بوده که بیشتر ویژگی های این سنگ به خاطر همین موضوع است. سنگ مرمریت برخلاف تراورتن خلل و فرج کمتری دارد و به همین علت از تراورتن سنگین تر است. بیشتر سنگ مرمریت از آهک تشکیل شده و این موضوع باعث جذب آب زیاد در سنگ مرمریت میشود و به همین خاطر برای به کارگیری در فضاهای بازی که آبریزی زیادی دارند مناسب نیست.

پیشنهاد مطالعه :  سنگ فرش چیست و انواع آن کدام است؟!

به صورت کلی سنگ مرمریت از سنگ های نرم بوده که در مقایسه با سنگ هایی مثل گارنیت، راحت تر برش داده میشود و سطح آن به آسانی ساب خورده و بعد از فرآوری سطحی صاف، براق و درخشنده دارند. خوب است بدانید سنگ های مرمریت به خاطر جنس نرمی که دارند در سایزهای مختلفی برش داده میشوند. مقاومت بالای سایشی یکی از ویژگی های کاربردی این سنگ که است که امکان استفاده از آن را در مکان های پر تردد فراهم میکند. همچنین این سنگ یکی از گسترده ترین طیف های رنگی را داشته و ظاهری بسیار زیبا و دلنشین دارد. از طرفی به خاطر تعداد زیاد معادن این سنگ در سطح کشور شما میتوانید مرمریت های با کیفیت را به راحتی پیدا کنید.

سنگ مرمریت

قیمت و کاربرد سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از نظر قیمت از سنگ های میان رده به شمار میرود و قیمت آن وابسته به نوع، رنگ، معدن استخراجی و جنس آن است. به صورت کلی سنگ هایی با رنگ روشن و ابعاد بزرگ قیمت بیشتری نسبت به بقیه سنگ های مرمریت دارند. از طرفی یکنواحتی و یکدستی هم از عوامل مهم دیگر در تعیین قیمت سنگ مرمریت است. این سنگ به عنوان سنگ کف شناخته میشود و به خاطر جذب آب بالا برای استفاده در فضای باز مناسب نیست. همچین مقاومت این سنگ در برابر شرایط جوی و نور خورشید نسبت به بقیه سنگ ها کمتر بوده و به همین علت از این سنگ در فضاهای خارجی استفاده نمیکنیم. اما استفاده از آن در بخش های داخلی ساختمان رایج است. البته با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از روش های نوین در فرآوری سنگ، تا حدودی مشکل استفاده از آن در فضای خارجی برطرف شده است. در صورت استفاده از سنگ مرمریت در فضای خارجی، باید از سنگ های با ضخامت و قطر زیاد استفاده کنید.

 

معایب سنگ مرمریت

مرمریت ها مثل بقیه سنگ های ساختمانی دارای عیب و نقص هایی است. مثلا تراکم بالای آن باعث ساب خوری خوب شده ولی وزن آن را در مقایسه با سنگ هایی مثل تراورتن زیاد کرده است، همچین چون که قسمت بزرگی از سنگ مرمریت از آهک تشکیل شده پس جذب آب بالایی دارد و این موضوع یکی از نقطه ضعف های بزرگ این سنگ است. این سنگ در برابر شرایط جوی و گرما و سرما مقاومت کمی دارد و به مرور زمان آسیب دیده و پوسیده میشود. همانطور که اشاره شد توصیه ما این است که از این سنگ در فضاهای خارجی استفاده نکنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *