دسته بندی نشده

انواع سنگ نما سفید

انواع سنگ نمای سفید

از رایج ترین سنگ های انتخابی برای نما میتوان به سنگ هایی با زمینه روشن و سنگ سفید اشاره کرد. در برخی از سبک های نما مثل نمای مینیمال یا نمای رومی، نما به شکل تک رنگ یا یک پارچه و در بعضی دیگر مثل نمای مدرن، به شکل ترکیب با رنگ ها و حتی متریال های دیگر هم به کار میرود. نمای روشن در کنار ظاهر چشم نوازی که دارد، از ساختمان مقابل گرمای زیاد محافظت کرده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل تابستان میشود. این مورد مخصوصا در کشورهای خلیجی و شهرهای گرمسیر خیلی مهم است.

همانگونه که اطلاع دارید، سنگ های ساختمانی تنوع زیادی دارند و در گونه های مختلفی پیدا میشوند. اما رسیدن به سنگ های سفید نمای ساختمان با ظاهری پاک و یکدست، کار تقریبا سختی است. به همین علت برای سهولت دسترسی شما، تلاش کرده ایم سنگ های سفید و سنگ های روشنی که به سفید متمایل هستند را در این مطلب جمع کنیم.

 

انواع سنگ سفید نمای ساختمان

سنگ های چینی سفید نما

سنگ نمای چینی سفید

وجود کانی ها و ناخالصی در بیشتر سنگ ها سبب تراکم رنگ در سنگ شده و سنگ را از یک رنگی خارج میکنند. اما با این حال میتوانید نمونه هایی را پیدا کنید که تماما سفید بوده یا زمینه سفید غالبشان میشود. مثلا سنگ چینی مایا جزو سفید ترین سنگ های دنیا است. این سنگ در مقابل شرایط آب و هوایی سخت، خش و ضربه، باران های اسیدی، آلودگی های، بارندگی ها، لک پذیری و سرمای شدید مقاوم است. سنگ مایا از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل انتخابی مناسب برای هر شرایطی مخصوصا مناطق سردسیر است. اما در نظر داشته باشید که این سنگ ها گران قیمت بوده و زیاد آنها را در نما استفاده نمیکنند.

با در نظر گرفتن این که سنگ های کریستال دارای دانه بندی بلوری شکلی هستند، جلوه و درخشش خاصی از آنها میبینیم. همچنین به خاطر تراکم بالا، ساب پذیری خوبی داشته که زیبایی این سنگ ها را چند برابر میکنند. پس از چینی مایا میتوانیم به سنگ های چینی سفید ایرانی اشاره کنیم که دارای همین ویژگی ها بوده ولی از نظر ظاهری کمی تفاوت دارند. از جمله این سنگ ها میتوان به سنگ چینی سفید لایبید، سنگ چینی سفید الیگودرز، سنگ چینی سفید سیرجان و سنگ چینی سفید ازنا شاره کرد.

پیشنهاد مطالعه :  فلیم کردن سنگ

سنگ نما تراورتن سفید

تا اینجای کار با چند نمونه از سنگ های زمینه روشن چینی آشنا شده اید، حال به رایج ترین سنگ نمای کشور یعنی تراورتن میپردازیم. در چند سال اخیر سنگ تراورتن از بقیه سنگ ها جلو زده و بسیار محبوب شده اند. این سنگ به علت بافت متخلخلی که دارد، وزنش کم بوده و مثل یک عایق برای ساختمان عمل میکند. به علاوه ساختار نرم و منعطفی که در برش دارد، این سنگ را انتخاب خوبی برای ساخت المان های تزیینی نما مثل مجسمه، قاب، سرستون، ستون، آبنما، صراحی و .. هستند. جذب آب و تخلخل این سنگ ها باعث چسبندگی عالی آنها با ملات سیمانی شده و به خاطر همین ویژگی خطراتی از جمله احتمال سقوط سنگ کاهش یافته است. اینک در بین انواع مختلف سنگ تراورتن، بیشتر آنها در قسمت سنگ های تراورتن کرم روشن و مایل به سفید قرار گرفته اند. بخش بزرگی از سنگ نما سفید را تراورتن تشکیل داده است. در کنار اینها یکی از عوامل تاثیر گذار روی قیمت انواع تراورتن، روشنی رنگ زمینه میباشد. هر چقدر تم رنگی سنگ روشن تر باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

بیشتر نماکاران برای به اجرا درآوردن نماهای سنگی از گیره های اسکوپ استفاده میکنند تا ایمنی کار بیشتر شود. پس توصیه میکنیم که برای سنگ تراورتن هم این مورد را رعایت کنید. البته میتوانید از چسب سنگ های قوی مثل چسب مگاپوکسی که جایگزین ملات سیمانی است استفاده کنید. آنها در کنار گیرایی بالایی که دارند، وزن ساختمان را کم کرده و کاربردهای سنگ های متراکمی مثل کریستال و گرانیت را مطمئن تر و آسان تر میکند. این چسب ها همچین باعث افزایش سرعت کار تا حدود سه برابر شده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهند شد.

سنگ نمای تراورتن سفید

انواع سنگ تراورتن

کشور ما منابع غنی از انواع سنگ ها دارد، به همین علت تنوع زیادی داریم که همه سلیقه ها را پاسخ میدهد. حالا که از تراورتن ها صحبت میکنیم، اگر از بین رنگ های مختلف آن به دنبال رنگ سفید میگردید، توصیه میکنیم به دنبال سنگ های تراورتنی مثل تراورتن لوشان، تراورتن کرم کاشان، تراورتن آبگرم محلات، تراورتن دره بخاری، تراورتن طرق، تراورتن ابیانه، تراورتن طبس، تراورتن حاجی آباد، تراورتن آتشکوه و  سنگ تراورتن عباس آباد باشید. شاید بعد از برسی بفهمید که همه این ها به رنگ کرم روشن بوده ولی سفید نیستند. درست است، همه نسگ های گفته شده زمینه کرم مایل به سفید داشته و تا الان هیچچ سنگ سفیدی بین تراورتن ها یافت نشده است. به این ترتیب از بین مقدار زیاد سنگ های تراورتن رنگی، نمونه هایی که گفته شد از روشن ترین و محبوب ترین آنها هستند. همه اینها در سورت های متفاوتی وجود داشته و با در نظر گرفتن درجه کیفی که در آن قرار میگیرند، دارای ظاهر متفاوتی میباشند. یعنی هرچه سورت ضعیف تری داشته باشند، رگه های فسیلی و گلی بیشتری داشته و رنگ اصلی زمینه آنها به سوی تیره میرود. تراورتن ها را به دو شکل موج دار و بی موج برش میدهند که در نمونه های روشن تر، از بی موج آن استقبال بیشتری شده است.

پیشنهاد مطالعه :  راهنمای خرید سنگ قبر

خرید سنگ تراورتن

خوب است بدانید با این که تراورتن ها تقریبا در مقابل رنگ مقاوم هستند، اما بعد از آنکه کار شده و آفتاب به سطح آنها بتابد، رنگ روشن تری خواهند داشت. مسئله دیگر در رابطه با تراورتن های روشن این است که بازار بیشتر به سمت بی موج آن کشش دارد. این موضوع مخصوصا در سبک های کلاسیک در نمای رومی دیده میشود.

اگر هنوز هم به هر علتی برای انتخاب تراورتن های روشن یا چینی های سفید مردد هستید و میخواهید سنگ سفید ارزان قیمتی را انتخاب کنید، باز هم مواردی برای معرفی کردن وجود دارد. اما قبل از آن توجه داشته باشید که برای انتخاب هر نوع سنگی به شرایط جوی منطقه توجه داشته باشید و با در نظر گرفتن مشخصه های فیزیکی سنگ، خرید خود را انجام دهید.

 

اقتصادی ترین سنگ های سفید نمای ساختمان

زمانی که از ارزان ترین سنگ نماهای سفید صحبت میشود، یاد سنگ هایی مثل لایمستون و ترامیت می افتیم. این گروه از سنگ های سفید آهکی عموزاده های تراورتن به شمار میروند. فرق آنها در جوانی و درصد بیشتر آهک است. جوانی به این معنی است که در زمان کمتر و تحت دما و فشار پایین تری به وجود آمده اند. البته به خاطر آهکی بودن، خیلی سفید هستند که این موضوع باعث به وجود آمدن دردسرهایی هم شده است. آهک جاذب شدید آب است و با جذب آب لک پذیری سنگ هم زیاد شده و بعد از مدتی کاملا کدر خواهد شد. از طرفی در مقابل مواد اسیدی هم مقاومت زیادی نداشته و خورده میشوند. سنگ ها با درصد آهک فراوان نرم بوده و ساب پذیری خوبی ندارند. به همین علت توقع سطح درخشان و صیقلی از آنها نداشته باشید.

محدودیت های ترامیت و لایمستون

برای این که این سنگ ها ضد لک و ضد آب باشند، میتوان از رزین سنگ های مختلفی استفاده کرد، که تا حد زیادی هم با توجه به نوع ماده مصرفی، این مشکل رفع میشود. اما با این حال پیشنهاد ما این است که اگر میخواهید از سنگ های سفید برای نمای خود استفاده کنید، اقلیم و شرایط جوی آن منطقه را در نظر داشته باشید. اگر آن مکان دارای درصد بالای آلایندگی است یا منطقه مرطوبی میباشد که بارندگی زیادی دارد، باید از دیگر سنگ هایی که به آن اشاره شد استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه :  انواع سنگ نما ساختمان

در کنار مواردی که گفته شد، خوب است مقرون به صرفه بودن این سنگ ها هم در نظر داشته باشید. سنگ های ترامیت و لایمستون انتخاب های اقتصادی هستند که خیلی هم مورد توجه قرار گرفته اند. این سنگ های ارزان جایگزین خوبی برای کسانی است که به دنبال نمایی با صرفه اقتصادی میگردند. از معروف ترین سنگ های پر مصرف و معروف برای این کار میتوان به لایمستون سمیرم اصفهان، لایمستون مرودشت شیراز، ترامیت میاندوآب، ترامیت سفید کردستان و سنگ ترامیت سفید بوکان اشاره کرد.

سنگ ترامیت سفید

سنگ گرانیت سفید نمای ساختمان

سنگ گرانیت جزو سنگ های مستحکم و مقاومی است که در گذشته خیلی برای نما به کار میرفت. اما امروزه با رونق یافتن بازار تراورتن ها و سخت بودن نصب سنگ گرانیت در نما، از این سنگ خیلی کم در نما استفاده میشود. اما شما هنوز هم میتوانید از این سنگ در نما استفاده کنید. در بین سنگ های گرانیت هم بعضی از آنها در بخش گرانیت های سفید قرار میگیرند مثل گرانیت سفید زاهدان، گرانیت سفید بروجرد، گرانیت سفید نطنز و …

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *